سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منظور از رولیک نوار نقاله چیست و چه کاربردی دارد؟

رولیک نوار نقاله قطعات استوانه ای هستند که در قسمت بالایی یک قاب نوار نقاله تعبیه شده اند تا جابجایی کالا را تسهیل کنند. هدف از نوار نقاله های غلتکی سرعت بخشیدن به حمل و نقل محصولات بین دو یا چند منطقه از یک انبار یا مرکز تولید است.

رولیک نوار نقاله چیست؟

نوار نقاله‌های غلتکی مجموعه‌ای از غلتک‌ها هستند که در یک قاب قرار می‌گیرند و اجسام را می‌توان به صورت دستی، گرانش یا قدرت جابه‌جا کرد. رولیک نوار نقاله یک عنصر حمل و نقل داخلی خودکار است که به جابجایی، انباشت و توزیع کالا در مکان های خاص اختصاص دارد. این سیستم های استاتیک می توانند از مجموعه ای از غلتک ها، زنجیر یا هر دو تشکیل شوند.

غلتک های نوار نقاله اجزای فولادی گالوانیزه با یاتاقان های دقیق هستند که برای جابجایی بارها کار می کنند. با فاصله استاندارد حدود 6 اینچ بین هر غلتک، نقاله ها جریان مداوم و ایمن کالا را بین مناطق مختلف یک انبار یا بین مناطق تولید و انبار تضمین می کنند.

رولیک نوار نقاله

رولیک نوار نقاله چگونه کار می‌کند؟

تطبیق پذیری این راه حل لجستیکی به این معنی است که می توان پیکربندی هایی متناسب با نیازهای هر مشتری، طراحی چیدمان انبار، نوع بار واحد حمل شده و فرآیندهای لجستیکی در محل ایجاد کرد.

خطوط نقاله همچنین می‌توانند راه‌حل‌های لجستیکی دیگر مانند پشته‌های کامل پالت (برای تغییر نوع پالت یا تثبیت پایه پالت‌های معیوب) یا بالابرها (برای جابجایی کالاها به صورت عمودی و غلبه بر فواصل ارتفاع) را با هم ترکیب کنند.

اکثر نوار نقاله ها دارای یک سیستم کنترلی هستند که حرکت کالا را هدایت می کند. در تأسیسات لجستیکی خودکار، یک سیستم مدیریت انبار (WMS) اجرای حرکت نوار نقاله را با بقیه عناصر خودکار فعال در مرکز هماهنگ می کند.

انواع رولیک نوار نقاله

نوار نقاله ها دارای عناصر متعددی هستند که می توانند با توجه به مسیر یا بار واحد، جفت و ترکیب شوند. اینها سه نوع رولیک نوار نقاله هستند که معمولاً در انبارها و مراکز تولید یافت می شوند:

  • رولیک نوار نقاله برقی: عنصر حمل و نقل داخلی استاتیک با باتری غلتکی که کالاها را در یک خط مستقیم حرکت می دهد. این سیستم انتقال خودکار برای پوشش مسافت های طولانی استفاده می شود. مجهز به موتورهای الکتریکی است که پالت‌ها یا جعبه‌ها را به حرکت در می‌آورند و نواحی مختلف یک تأسیسات را بدون توقف تأمین می‌کنند.
  • نوار نقاله گردان: سیستم غلتکی که به شما امکان می دهد جهت جریان کالا را تغییر دهید. این راه حل برای تطبیق خط نقاله با چیدمان انبار یا مسیری که قرار است طراحی شود استفاده می شود.
  • نوار نقاله انتقال متقاطع (با غلطک و زنجیر): ماژول ترکیب غلتک و زنجیر که عمدتاً برای تغییر جهت و جهت پالت ها استفاده می شود. برای اینکه این سیستم به درستی کار کند، بخش زنجیره ای نوار نقاله باید 2 اینچ بالاتر از بخش غلتکی باشد.

کاربرد رولیک نوار نقاله

سیستم‌های نوار نقاله غلتکی به دلیل سازگاری و کاربردشان، به طور گسترده در صنایع متعدد، عمدتاً لجستیک و تولید استفاده می‌شوند. در صنایع مختلفی از نوار نقاله غلتکی استفاده می شود که نمونه های ذکر شده در زیر می باشد:

  •  جابجایی مواد غذایی
  •  بسته بندی
  •  لجستیک
  •  خدمات ارسال پستی
  •  جابجایی چمدان
  •  فولادسازی
  •  ساخت و طراحی

مزایای رولیک نوار نقاله

  1. رولیک نوار نقاله‌ می‌توانند بلند کردن سنگین و کارهای ساده را که به مهارت کمی از کارکنان نیاز دارند، کاهش دهند، که به نوبه خود، رضایت شغلی را در محیط کار افزایش می‌دهد.
  2. نوار نقاله های غلتکی می توانند 24 ساعت شبانه روز کار کنند و به شما کمک می کنند تا کارکنان خود را در الگوهای شیفت سازماندهی کنید، به خصوص در زمان های شلوغ سال که نیاز به حداکثر رساندن تولید است.
  3. استفاده از نوار نقاله های غلتکی می تواند محل کار ایمن تری را برای کارمندان شما فراهم کند زیرا می تواند حوادث ناشی از بلند کردن و جابجایی اجسام سنگین را کاهش دهد.
  4. رولیک نوار نقاله کارآمد هستند و هزینه کمی برای اجرا دارند. آنها قطعات قابل اعتماد و نسبتا ساده ای از تجهیزات هستند که به کسب و کار شما کمک می کنند تا با حداکثر کارایی کار کند.


شرکت تسمه برنا با بیش از 30 سال تجربه در زمینه تولید بهترین تسمه صنعتی از نظر کیفیت و فناوری پیشرفته فعالیت دارد. و همچنین تسمه‌‌ها با طول عمر بالا و کارایی دقیق خدمت شما ارائه می‌گردد.